כתב וצילם: צחי אוחובסקי

אז איפה רוכבים גראבל?

בחירת מסלול מתאים לרכיבת גראבל תשפיע בצורה משמעותית על ההנאה מהרכיבה, התחושה הפיזית בסיומה, והיכולת לסיים את רכיבה ללא תקלות.
מאפייני אופני הגראבל, ובעיקר קשיחות האופניים והצמיגים הדקים יחסית, הופכים את בחירת המסלול לרכיבת הגראבל לגורם קריטי יותר מאשר בסגנונות רכיבה אחרים.
עליות מדורדרות או מקטעי חול עמוק למשל, אותם אופני הרים יעברו ברוב המקרים ללא בעיה מיוחדת, יגרמו לרוכב הגראבל הממוצע לעבור להליכה ויקטעו את רצף הרכיבה. כך גם עליות תלולות מידי עקב יחסי הילוכים גבוהים יותר ברוב אופני בגראבל.
לרוכבי הרים וכביש יש היום לא מעט אפשרויות לאיתור מסלולי רכיבה מומלצים באזורי הארץ השונים.

עקב המיעוט היחסי של רוכבי הגראבל, והעובדה שזהו תחום יחסית חדש, אין עדיין מקורות מידע על מסלולים לרוכבי גראבל,
ובהרבה מקרים נאלץ הרוכב לתכנן מסלול עצמאית ולרכב אותו תוך ניסוי וטעייה.
אחת הסיבות שהקמנו את מועדון הגראבל הישראלי בחסות ניינר היא לאפשר לרוכבי גראבל להכיר מסלולים ואזורי רכיבה חדשים.
בכתבה זאת נסקור עקרונות לתכנון מסלול לרכיבת גראבל וניתן מספר המלצות.




מאפיינים כלליים של רכיבת גראבל

אם תשאלו אותנו, רכיבת גראבל אולטימטיבית מתאפיינת בשילוב בין רכיבת שטח אפית (מלשון אפיק)
עם המהירות ותנוחת הרכיבה המוכרות לנו מרכיבת הכביש.
הרכיבה תתאפיין בתוואי שטח מגוון, עם עדיפות לשבילים רחבים ומהודקים, עליות ארוכות, וירידות מהירות.
בדר"כ ננסה לגוון גם עם איזושהי עצירת רענון לקפה, בירה או מאפה, אם לא במהלך הרכיבה, אז לפחות בנקודת הסיום.
הוורסטיליות של האופניים מאפשרת גם גיחות קצרות לסינגלים זורמים, כמו גם רכיבה של מקטעי קישור בכביש.
הדגש הוא על יצירת מסלול זורם, מגוון, כזה שאינו מפרק את עצמות הרוכב יתר על המידה.

כמובן שאנו לא חיים בלהלהלנד ובהרבה מקרים המציאות מחייבת אותנו לעבור גם בדרכים פחות נוחות, לטפס ברגל איזה
קיר מדורדר ובלתי רכיב, או לרכוב באיזה סינגל משובץ אבנים, אבל הרי בסוף גם המקטעים הלאה הם חלק מהחווייה. 


תכנון המסלול

אז איך בכל זאת מתחילים לתכנן מסלול?
כמובן שקודם כל צריך להגדיר את המסגרת הכללית:
איזור, טווח או זמן רכיבה רצוי, תוואי (שטוח או הררי), רמת רכיבה טכנית, וכו'.
הדרך הפשוטה ביותר, בה רובנו התחלנו, היא ניסוי וטעייה - יוצאים לרכוב במסלול ביתי שאנו מכירים טוב מאופני הרים ושכולל ברובו דרכים רחבות, מנסים מראש להמנע מקטעים שזכורים לנו כמאתגרים, ומידי פעם משפרים את המסלול עד שהגענו למסלול זורם ומהנה. 

אם חשקה נפשינו לרכוב באיזור פחות מוכר לנו, או שאנחנו בכלל חדשים ברכיבת שטח, ניתן כמובן להעזר בחוכמת ההמונים.
אחד המקורות הטובים הוא קבוצת הפייסבוק של מועדון הגראבל הישראלי, שם תוכלו לשאול שאלות ולקבל המלצות.
גם באתר מועדון הגראבל הישראלי תמצאו לינק למספר מסלולים, אולם כרגע ללא פירוט והסברים כלשהם על רמת המסלולים, עונות מועדפות, וכו.
דרך אפשרית נוספת היא לנסות לעלות על עקבותיו של חבר או מכר הרוכבים גראבל ומשתמשים בשירותים כמו Strava, Garmin Connect, או Gpsies. שם תוכלו לחפש רכיבות גראבל שפורסמו ולהשתמש בהם כבסיס לרכיבה שלכם.
אבל השיטה המומלצת והמספקת ביותר היא לנסות להגדיר מסלול בצורה עצמאית, ואז לטייב אותו בעזרת עצות וניסיון של אחרים.
כך למשל נבחר אזור ונקודת התחלה שידוע לנו שנוח להתחיל לרכוב מהם. למשל, חניון קק"ל או תחנת דלק. 

נתחיל בבניית המסלול בעזרת אתר או תוכנת מפות (אנחנו למשל מחבבים את אתר המפות Israel Hiking, אתר המסלולים Gpsies,
ואת תוכנת Land, אבל יש עוד הרבה אפשרויות).
נסתמך בעיקר על דרכי 4X4, דרכים חקלאיות סלולות, ופה ושם אולי איזה סינגל, עם העדפה לסינגלי קק"ל המסווגים כקלים יותר.
במידה ולא נהיה בטוחים לגבי מקטע כלשהו, אז נוכל להשתמש בחוכמת ההמונים:
פייסבוק, חבר טלפוני, נתונים מאתרים כמו Israel Hike או עמוד ענן, וכו'. 

היכן שלא תבחרו לרכוב, חשוב מאוד להיות מודעים לעונת השנה, תנאי השטח, והתאמת המסלול לעונה.
שבילים חוליים וטובעניים באזור השרון למשל, יהיו מלכודת מוות בקיץ אך עשויים להיות מגרש משחקים מומלץ לאחר הגשם, שבילי החרסית המהירים באזור לכיש עשויים להפוך לבוץ שובר-מעבירים אחרי הגשם הראשון, וכו'.
ואם אנחנו כבר עוסקים במסלולי גראבל, אז הנה 3 דוגמאות למסלולים שרכבנו עם מועדון הגראבל שלנו באזורים שונים בארץ, שמסמלים בעינינו את הכיף שברכיבת הגראבל. 

אנו מזכירים לכם לרכוב תמיד בזהירות, בהתאם לרמת הרכיבה שלכם, עם קסדה, נצנץ, מספיק מים ומזון, פנימית ספייר וכלי תיקון, טלפון, ובשאיפה, תמיד עם עוד מישהו אתכם.


סובב בן-שמן
אורך: 35ק"מ | טיפוס 600מ' | רמה טכנית: קלה | קושי פיזי: בינוני

זהו מסלול קלאסי באזור רכיבה מרכזי ומוכר.המסלול מתחיל ומסתיים באיזור התעשיה ליגד במודיעין, למרות שניתן גם להתחיל ולסיים
אותו במצפה מודיעין.
בהתחלה נחצה את יער בן שמן לכיוון צפון-מערב עד מצפה מודיעין, ומשם נמשוך דרומה לכיוון נחל ענבה.
נרכב ליד הסינגל הכחול והאדום בבן שמן אבל לא נכנס אליהם.
נחצה מתחת לכביש 431 ונקיף את איזור התעשיה הדרומי של מודיעין, ומשם לאחר מקטע כביש קצר נקיף את שעלבים מדרום.
בהמשך נתחבר לכביש הגישה למודיעין מכיוון מבוא חורון.
נרכב על שביל האופניים מדרום לכביש עד לפארק מודיעין, ושם נחזור חזרה לליגד לאורך נחל ענבה.
המסלול אינו כולל אתגרים טכניים כלשהם, אך כולל לא מעט טיפוס.
ניתן למלא מים במצפה מודיעין (רק בשעות היום כאשר השירותים פתוחים) או במודיעין.
המסלול מתאים לכל עונות השנה. 
https://bit.ly/2lIUlmm


מעמק יזרעאל לריש לקיש
אורך: 36ק"מ | טיפוס 550מ' | רמה טכנית: בינונית | קושי פיזי: בינוני

מסלול זה יקח אותנו מהקליניקה לאופניים ברמת ישי, אל עבר מעוז הסינגלים הצפוני של באזור אלון הגליל.
נצא מרמת ישי על שבילים רחבים ממערב לכביש 7626, עד לחציית נחל ציפורי.
משם נחצה מזרחית לכביש 7626, נקיף את קיבוץ הסוללים מצפון, ונכנס לסינגל ריש לקיש.

זהו סינגל ברובו זורם ונוח לרכיבה, אולם יש בו כמה מקטעים מסולעים הדורשים מיומנות, ואם יש צורך אל תתביישו לרדת מהאופניים.
לאחר השלמה של חלקו הצפוני של הסינגל נחזור דרומה לכיוון זרזיר ומשם בשבילים רחבים חזרה לרמת ישי.
שימו לב שבאזורים חקלאיים חריש עשוי לגרום לתזוזה קלה של השבילים, אבל תמיד ניתן למצוא שביל חליפי בעזרת מכשיר הניווט.
ניתן למלא מים ולשתות קפה בעגלת הקפה בכניסה לקיבוץ הסוללים.
מסלול זה עלול להיות מעט בוצי אחרי גשם.  
https://bit.ly/2kB6fyu  


סובב עדולם - בריטניה
אורך: 34ק"מ | טיפוס 670מ' | רמה טכנית: בינונית | קושי פיזי: קשה

מסלול זה לוקח אותנו לאחד מאזורי רכיבת הגראבל הטובים שיש לנו בארץ, תוך שילוב של שבילי כורכר מתוחזקים ודרכי פטרולים ישנות.
נצא ממבשלת הבירה בישוב שריגים-ליאון, לכיוון פארק עדולם במקטע כביש קצר.
בפארק עדולם נתחיל ברכיבה מזרחה על דרכי אספלט ישנות שיהפכו בהמשך לדרכי כורכר מהירות של גבעות מתגלגלות.
נקיף את הישוב נחושה מדרום, נמשיך לכפר זוהרים (שם ניתן למלא מים אצל השומר), ומשם לכיוון מערב לחצייה זהירה של כביש 38.
בשלב זה אנחנו עוברים מעדולם לפארק בריטניה, אותו נחצה צפונה על דרך נוף בראשית.

זוהי דרך כורכר משובחת הכוללת מספר עליות לא קלות, שתביא אותנו חזרה לשריגים.
מסלול זה מתאים לרכיבה כל השנה, אולם לאחר גשם בקטע הדרומי ייתכן בוץ הניתן למעקף אם ממשיכים דרומה עד כביש 35 ואיתו מערבה עד כפר זוהרים.
אל תשכחו לקנח עם בירה צוננת ונקניקיה במבשלת שריגים. 

https://bit.ly/2koOClI