רוחב צמיגי כביש – מדוע הרוחב כן קובע

אלא אם כן חייתם מתחת לאבן בחמש שנים האחרונות, וודאי שמתם לב למגמה הפושטת של צמיגי כביש שהולכים ומתרחבים להם.
אם פעם היינו רוכבים על צמיגים ברוחב 19, 21, ו- 23 מ"מ, הרי שהיום כבר כמעט ולא ניתן להשיג צמיגים ברוחב של פחות מ- 23 מ"מ, וכמעט כל זוג אופניים חדשים שתרכשו יגיע עם צמיגים ברוחב 25, 28 ואפילו 32 מ"מ.
אבל זה לא קרה בין לילה, זוהי תוצאה של מספר תהליכים שקרו במהלך השנים האחרונות.
כל אחד מהתהליכים מסמן שינוי קטן והדרגתי בהתפתחות הטכנולוגית של אופני הכביש, אבל כולם יחד כבר יוצרים מהפכה של ממש.
אם לפני שנים בודדות רוב רוכבי הכביש לא היו מוכנים לשמוע על צמיג רחב יותר מ- 23 מ"מ, איך הגענו למצב שרוב הרוכבים שאני מכיר
כבר רוכבים על 25 ואפילו 28 מ"מ כדרך השיגרה.



התנגדות האוויר מול הפחתת משקל


נתחיל עם השינוי הראשון והמשמעותי ביותר.
ההתפתחות הטכנולוגית והזמינות של תוכנות סימולציה מתקדמות כמו גם של אמצעי מדידה משוכללים אפשרו לחברות האופניים למדוד בפועל את השפעת האירודינמיות על מהירות הרכיבה, או יותר נכון, את הוואטים הדרושים על מנת לרכוב במהירות מסוימת לאורך זמן.
תוכנות ה- CFD או Computational Fluid Dynamics מאפשרות לחברות האופניים לבחון מאות ואלפי תצורות ושילובים של שילדה, גלגל,
צמיג ורוכב על מנת להבין איך כל רכיב משפיע על ההתנגדות הכוללת ואיך ניתן לשפר כל רכיב בנפרד על מנת שהחבילה כולה תהפוך
להיות יותר אירודינמית.
את המודלים המוצלחים ביותר מוציאים לייצור ובחינה פיזית במנהרת רוח ועל הכביש.


התהליך הזה איפשר ליצרניות האופניים והגלגלים למצוא את השילוב האופטימלי בין חישוק לצמיג שמייצר זרימת אוויר חלקה ומקטין את ההתנגדות.
וזאת על סמך מדידות בפועל ולא רק על פי תחושת בטן של הרוכב.
המחקרים הוכיחו שכמעט בכל מתאר להתנגדות האוויר השפעה גדולה יותר על מהירות הרכיבה מאשר למשקל האופניים.
מי היה מאמין...
המסקנה מהמחקרים הללו הראתה שחישוק רחב שעליו מולבש צמיג ברוחב מתאים יהיה יותר אירודינמי מחישוק צר.
על מנת לאפשר שימוש בחישוק רחב, שילדות האופניים הותאמו, המזלגות הורחבו ובמקרים מסויימים היצרנים עברו לבלמי דיסק על מנת
לאפשר את השינוי ולהקטין את התנגדות האוויר.



התנגדות גלגול Rolling Resistance

השינוי השני מגיע מחברות הצמיגים.
בניסויים שעשו הן הגיעו למסקנה שצמיג רחב יותר לא בהכרח מייצר התנגדות גדולה יותר ובמקרים מסוימים התנגדות הצמיג לגלגול אפילו
קטנה ככל שעולים במידת הרוחב.
איך זה יכול להיות, אתם ודאי שואלים. ובכן, זה תלוי במספר גורמים.
נתחיל עם להבין על מה בעצם מדברים כשאומרים Rolling Resistance.
למעשה מדובר על האנרגיה שמתבזבזת בגלל שהצמיג מתעוות כשהוא פוגש את האספלט.
אם תסתכלו על הצמיג מהצד בזמן הרכיבה תבחינו שהחלק התחתון שלו, זה שבא במגע עם הכביש, מקבל צורה פחוסה ביחס לשאר הצמיג.
הגיוני סה"כ...
מחקרים מראים שככל שהצמיג צר יותר כך צורת שטח המגע מוארכת יותר ולמעשה מבזבזת יותר אנרגיה.
צמיג רחב מייצר שטח מגע קצר יותר שמבזבז פחות אנרגיה ושומר על צורתו העגולה של הצמיג.

לא רק רוחב הצמיג משפיע על כמות האנרגיה שמתבזבזת, גם הרכב הגומי.
צמיג קשה יותר ידרוש יותר אנרגיה על מנת להתכווץ לעומת צמיג רך.
שילוב של תרכובות גומי חדישות ויריעות טכניות מתקדמות מאפשר יצור צמיג רך עם התנגדות נמוכה שהוא גם עמיד לשחיקה ובעל
התנגדות טובה לתקרים.



בתמונה: צמיגי GP5000 של קונטיננטל עם מיטב הטכנולוגיה המודרנית. צמיג שמספק נוחות טובה יחד עם עמידות לאורך זמן, חסינות טובה לתקרים והתנגדות גלגול נמוכה.

גורם נוסף שמשפיע על התנגדות לגלגול הוא פני האספלט שפוגש את הצמיג. האספלט אינו חלק לגמרי ולמעשה אנו רוכבים על משטח גבשושי למדי. צמיג רחב עם לחץ אוויר נמוך סופג יותר טוב את הגבשושיות ופחות מקפץ מעליהן ולכן מאבד פחות אנרגיה.
לסיכום, היום אנו כבר יודעים, וזה מוכח מדעית, שצמיג רחב יותר לרוב גם יהיה מהיר יותר. אולם כדי שזה יהיה נכון צריכים להתקיים מספר תנאים:
• החישוק צריך להיות רחב בהתאם ואירודינמי.
• רוחב הצמיג צריך לתאום לרוחב החישוק.
• לחץ האוויר בצמיג צריך להתאים לרוחב הצמיג – יותר רחב, פחות לחץ.
• שילדת האופניים צריכה להתאים לחישוק וצמיג רחבים.

כדי להנות מהיתרונות של הצמיג הרחב אנו צריכים לנפח אותו ללחץ נמוך יותר.
בדומה לאופני שטח, שם מודדים את השקיעה של הבולם כשהרוכב מתיישב על האופניים (SAG), גם במקרה זה אנו צריכים שהצמיג ישקע כדי שיוכל לספוג את זעזועי הכביש.

אם כל התנאים הללו מתקיימים, אנו יכולים להנות מרכיבה נוחה יותר, בטוחה יותר ואפילו מהירה יותר על צמיג רחב, שמכיל יותר אוויר, ולכן מספק אחיזה טובה יותר, בלימת זעזועים משופרת ואפילו עמידות טובה יותר נגד תקרים.
השילוב של צמיגים שמנמנים בלחץ אוויר נמוך יותר מאפשר גם מעבר קל ובטוח יותר לטיובלס בכביש ובכן להקטין אפילו עוד יותר את הסיכון לתקרים במהלך הרכיבה.



בתמונה: שילוב של גלגל וצמיג של מאביק. זוהי הקומבינציה שמגיעה עם אופני האורקה החדשים של אורבאה.
החישוקים תוכננו מראש לעבוד בצורה אופטימלית עם צמיגים רחבים ובתצורת טיובלס.