כניסה לעולם הטריינרים:
כיצד בוחרים טריינר ראשוני, למי זה מתאים ולמה זה טוב?

בעקבות התפתחות טכנולוגית משמעותית בשלוש השנים האחרונות חלה מהפכה של ממש בעולם הטריינרים. ממכונה המשמשת רוכבים לרכיבה בתוך הבית מול קיר לבן בצורה שגרתית ומשעממת לעולם חדש, עשיר ואינטראקטיבי המאפשר לרוכבים לחוות חוויות חדשות כמו רכיבה בכל מסלול בעולם, רכיבה עם אלופי הטור דה פראנס בפירנאים ובאלפים, רכיבה עם מאות חברים אחרים בזמן אמת מכל העולם ומאות תכניות אימון מובנות המועברות בצורה חווייתית. כל אלה נעשים בצורה ״ווירטואלית״ בעזרת התממשקות עם המחשב, הטאבלט או הסמארטפון כשהרוכבים נמצאים במרכזה של החוויה כולה.
כדי להיות שותפים לכל אחת מהפעילויות האלה ועוד רבות אחרות אין צורך בטריינר חכם ומתקדם (טריינר קצה) או אפילו בטריינר ברמת ביניים, ניתן להסתפק בטריינר בסיסי ברמת ״כניסה״. טריינר כזה יספק חוויה קצת פחות עשירה מבחינת ״תחושת הכביש״ וסוגי ההתנגדות שמספקים טריינרים "קצה", אך מבחינת האימון והאינטראקטיביות כמעט ולא יורגש הבדל.

האפליקציות
האפליקציות השונות לטריינרים הינן הסיבה העיקרית למהפכה הטכנולוגית ובראשן עומדות שתי אפליקציות מרכזיות (Zwift ו Trainer Road). אפליקציות אלה מהוות כ- 85% מנתח שוק המשתמשים כיום בטריינרים החכמים. 10% משתמשים באפליקציות אחרות ו 5% נוספים משתמשים באפליקציה שמגיעה בצורה מובנית עם הטריינר. האפליקציות הוכיחו את עצמן כאפקטיביות במיוחד וכיום נוצר מצב בו נרכשים טריינרים חכמים רק כדי שאפשרו שימוש באפליקציה בצורה המיטבית שלה. אפילו חברות ייצור הטריינרים (Tacx, CycleOps) התחילו לעבוד בצמוד למפתחי האפליקציה על מנת לוודא שהטריינרים שלהן יתממשקו בצורה הטובה ביותר עם כל התקן.

 


אפליקציית Zwift המאפשרת רכיבה ווירטואלית עם רוכבים מכל העולם

למי זה מתאים?
בחנו את עצמכם- האם אתם נמצאים באחת מהקבוצות הבאות:

  • רוכבים בתחילת הדרך המעוניינים לשפר את היכולות שלהם בעזרת כניסה לעולם הטריינרים, ראו את אחת האפליקציות אצל חברים ועדיין לא בטוחים שזו ההחלטה הנכונה עבורם. רוכבים אלה מחפשים פתרון בתקציב של 750-2,000 ₪. (אל תגידו שלא הזהרנו מדובר בתחום מאד ממכר :-) ).
  •  רוכבים שהתרגלו לרכב על טריינר בסיסי במשך שנים וכעת נחשפים לעולם ה״טריינרים החכמים״ ומעוניינים להיות חלק ממנו.
  • רוכבים מנוסים אשר ברשותם מד וואטים. רוכבים שאינם מחפשים טריינר לחישוב וואטים אלא מחפשים לרכוש את יחידת ההתנגדות בלבד בתקציב של 750-2000 ₪.

  • כיצד בוחרים טריינר ברמת כניסה
    כדי לדעת איזה טריינר הוא המתאים ביותר עבורכם, יש צורך להכיר את המאפיינים לפיהם טריינרים נמדדים כיום. כל הטריינרים הבסיסיים עובדים עם גלגלת התנגדות אשר יוצרת לחץ על הגלגל וכך מווסתת את ההתקדמות שלכם.
    טריינרים אלה נחלקים לשני סוגים 
  • טריינרים ״טיפשים״
    הטריינר הישן והטוב שעשוי מיציקת ברזל שנשלטת בדרך כלל על ידי שלט חוטי המחובר לטריינר (אלקטרוני או לחצן ידני). לרוב הטריינר ה"טיפש" אינו מתממשק עם שום מכשיר אלקטרוני חוץ מהשלט האישי שלו. לדוגמא דגם ה- Tacx Flow ההיסטורי שהפך לטריינר הנמכר בישראל ועד היום ניתן למצוא אותו אצל רוכבים רבים בבית. בעזרת חיבור של חיישן מהירות וקאדאנס חיצוני אשר עובד בטכנולוגיית Bluetooth או Ant+ קיימת אפשרות להפוך את הטריינר באופן פשוט יחסית ל ״מיני חכם״ ולגרום לו להתממשק עם המחשב, הטאבלט או הסמארטפון. הטריינר יידמה שידור של נתוני הספק (וואטים) לאפליקציות השונות אליהן יחובר, שיטה זו נקראת Virtual Power. החיסרון היחיד של שיטה ה Virtual Power הוא שהוואטים מחושבים על סמך חיישן המהירות ולא על סמך מד וואטים אמיתי וכך דיוק הוואטים עלול להיפגע מכיוון שהשיטה רק "משערת" את הוואטים.
  • טריינרים ״חכמים״
    הסטנדרט המקובל כיום בשוק - טריינר שיודע להתממשק עם אביזרים חיצוניים ולהיות נשלט על ידם. טריינר שתומך בעבודה עם Ant+ או Bluetooth או שניהם ביחד ומתממשק עם המחשב, הטאבלט, הסמארטפון ומשקפי התלת ממד. טריינר זה, ישדר את כל נתוני המהירות, הקאדאנס והוואטים לאפליקציה ובהתאם לנתונים אלה הדמות שלכם בסרט, במשחק או באפליקציה תתקדם (*) באותה מידה. לדוגמא, ברגע שתיתקלו ב ״עליות״ במסלול הרכיבה, הטריינר יתאים את גלגלת ההתנגדות בצורה אוטומטית כדי לדמות את השיפוע שאתם חווים בעולם הווירטואלי. דגם ה- Satori Smart מאפשר קבלת נתונים מהטריינר במחשב, בטאבלט ובסמראטפון (*)בטריינרים הבסיסיים, אין תמיכה בהתנגדות הנשלטת בצורה אוטומטית.

    כעת משהבנו את ההבדלים בין הטריינרים השונים נכנס יותר לעומק של הקריטריונים השונים לפיהם תוכלו להחליט איזה טריינר הוא הטוב ביותר בשבילכם

    הספק מקסימלי
    בטריינרים הבסיסיים ההספק המרבי אליו ניתן להגיע ינוע בין 700-900 וואט בממוצע. 95% מהרוכבים לא יגיעו לטווח המקסימלי כמעט אף פעם. מרבית האוכלוסייה מתרכזת בין 100 ל 400 וואט במירב האימונים שלה. במידה ואתם ספרינטרים ברמה ארצית ואתם מתכוונים לרכוש את הטריינר כדי לבצע בו אינטרוולים רבים המדמים ספרינטים כנראה שזו אינה הקנייה הנכונה בשבילכם. עבור מרבית האנשים, ההספק המרבי אליו יכול להגיע הטריינר יהיה פרט שולי.

    שליטה בהתנגדות הגלגלת
    להלן אפשרויות השליטה הנפוצות ביותר כיום:

    (מדורגות בין הפתרון הפשוט ביותר למשוכלל ביותר):
  • לחצן מיוחד הממוקם על הבלם ומאפשר שינוי התנגדות (מחולק ל 7-9 רמות שונות)
  • שלט מיוחד השולט על ההתנגדות באופן ידני (מחולק ל 7-9 רמות שונות)
  • שליטה בעזרת המחשב/ הטאבלט/ הסמראטפון (מאפשר שינוי שיפוע הגלגלת על פי שינוי ההתנגדות).

על בחירתכם בתחום זה להתבסס בעיקר על נוחות. במידה ואתם טיפוסים פחות טכנולוגיים כנראה תעדיפו את דרכים 1 או 2 אבל, יש לתת חשיבות גם לדרך 3 כי למרות שזו היא אופציה חדשה יחסית בדגמי הכניסה, זהו הסטנדרט המקובל בדגמים המתקדמים יותר אליהם תרצו להגיע בהמשך.


שלט ההתנגדות הידני של ה- Satori Smart

קישוריות
אופן ההתקשרות וההתממשקות עם כלל האביזרים השונים הוא Bluetooth ו Ant+ שמוכלים כיום באופן מובנה גם בטריינרים הבסיסיים, אך עדיין קיימים טריינרים ללא קישוריות כלל (טריינרים "טיפשים"). מובן שהחוויה הגדולה ביותר תתקבל ב ״טריינר החכם״ שמכיל את אפשרויות הקישוריות האלה ובקשר ישיר גם את קלות ההתממשקות עם האביזרים השונים.
תחושת כביש
בדגמי הכניסה ״תחושת הכביש״ תהיה פחות מציאותית ותרגיש שונה מאד מרכיבה על אופניים מחוץ לבית.
חיבור לחשמל- דגמי הכניסה שהינם בעלי תמיכה מלאה בקישוריות תמיד יגיעו עם חיבור לחשמל ויעבדו רק באופן חלקי בלעדיו. במידה ותחליטו לרכוב בגינה ייתכן ותצטרכו כבל מאריך.
משקל הטריינר
אחד היתרונות העיקריים של דגמי הכניסה הוא משקלם הנמוך המאפשר הזזה של הטריינר ממקום למקום בקלות יחסית. נפוץ מאד להשתמש בטריינרים מסוג זה בחימום לפני מרוצי אופניים או תחרויות טריאתלון כאשר חימום רגיל אינו מתאפשר.

אז מה הן הסיבות העיקריות לרכוש טריינר?
בטיחות
עלייה חדה בתאונות הדרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים בשנים האחרונות לרבים אחד מאתנו יש חבר רוכב שנפגע בצורה בזאת או אחרת בתאונת דרכים. הטריינר מאפשר לנו לא לעלות על הכביש ונותן את אותו האפקט בדיוק (אם לא יותר) ברכיבה בבית. הטריינר מאפשר לרכב בבטחה בכל שעות היממה ואין בעיה לעלות עליו אחרי שמשכיבים את הילדים לישון במקום לצאת לרכב בערב/בלילה בחושך.
קיצור לוגיסטיקה/חסכון בזמן
הטריינר מקצר את הלוגיסטיקה סביב האימון בצורה משמעותית ומוריד את זמן ההתארגנות והנסיעה לאימון וחזרה. לרוכבים שזמנם מוגבל זהו הפתרון המושלם.
כושר
הטריינר מאפשר ביצוע אימוני איכות שלעיתים פשוט בלתי אפשריים לביצוע בחוץ (רמזורים, רכבים). בטריינר אתם מפדלים לכל אורך האימון ללא עצירות. ההנחה המקובלת היא שרכיבה על הטריינר שווה לאותה רכיבה בכביש כפול 1.5 מבחינת תפוקה.
אפליקציות
האפליקציות השונות מכניסות ממד חדש של בידור ורכיבה עם מאות רוכבים מכל העולם ויכולות להיות אטרקטיביות ביותר לרוכב שרגיל לרכב לבד.

המדריך נכתב בלשון זכר אך מיועד לנשים וגברים כאחד