אמצע הדרך טריינרים ברמה בינונית, למי זה טוב ולמה צריך לשים לב בבחירה?

קטגוריית הטריינרים ברמת הביניים היא הנרחבת ביותר ובעלת הביקוש הגדול ביותר בארץ.
עם ההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות קטגוריה זו ספגה לתוכה הרבה מאד מאפיינים שהיו בלעדיים לטריינרי קצה בלבד המתומחרים כעת ברמת ביניים, שינוי שגרם להרבה רוכבים חדשים לדלג על קטגוריית הכניסה ולדלג היישר לקטגוריית הביניים.
כיום כל הטריינרים בקטגוריה זו הם טריינרים ״חכמים״ וידעו לתקשר עם כל התקן חיצוני בסגנון מחשב/טאבלט/סמארטפון בעזרת טכנולוגיית Ant+ וBluetooth המוטמעות כיום בכל טריינר מהסוג בצורה סטנדרטית.

במאמר זה נסביר על סוגי הטריינרים השונים הנמצאים בקטגוריית הביניים, היתרונות והחסרונות והפרטים שכדאי לשים לב אליהם בבואכם לרכוש טריינר מקטגוריה זו.

הנעה ישירה מול התנגדות בגלגל
קיימת חלוקה ברורה לשני סוגי טריינרים עיקריים בקטגוריית הביניים כאשר לכל סוג היתרונות והחסרונות שלו:

טריינר עם התנגדות בגלגל
הטריינר הקלאסי בו אתם ממקמים את האופניים על המתקן, לוחצים את גלגלת ההתנגדות כלפי הגלגל האחורי והיא יוצרת עליו לחץ וכך מווסתת את ההתקדמות שלכם.

יתרונות:

מחיר
סוג טריינרים זה נמצא בטווח המחירים האמצעי – תחתון (תלוי מכשיר) של קטגוריית הביניים.
חוויה אינטראקטיבית
התנגדות הטריינר נשלטת מהמחשב/טאבלט/סמארטפון, תכונה שתאפשר לכם לנצל את כל יכולות האפליקציות השונות הקיימות בשוק (Trainer Road, Zwift, Tacx Desktop App). ברגע שתתקלו בעלייה באחת מהרכיבות הווירטואליות הטריינר יגיב באופן מידי לשיפוע ויתאים את ההתנגדות המופעלת על הגלגל באופן זהה. אפשרות זו מוסיפה עניין רב ברכיבה וגם תאפשר לכם לתרגל טיפוסים בצורה הרבה יותר טבעית ויעילה, כעת ההתנגדות תגביל את הקאדנס בו אתם מסובבים את הפדלים בדומה לעליות במציאות.
קלות שימוש
לא נדרש שום ידע טכנולוגי לתחילת השימוש בטריינר, אין צורך להתקין שום אביזרים חיצוניים ולרב אין גם סיבה להחליף צמיג בעת שימוש בטריינר בימינו מכיוון שנגרמת הרבה פחות שחיקה לצמיג מאשר בעבר. *אנחנו כן ממליצים לרכב עם צמיג ייעודי לטריינר מכיוון שאתו תקבלו תחושת רכיבה חלקה יותר בגלל אופיו המיוחד של הצמיג. צמיגים מסוימים בעלי חיכוך רב יהיו נוקשים יותר ויצריכו מכם יותר כוח לסובב את הגלגל בצורה חלקה בעיקר בשיפועים העולים על 6%.
משקל
טריינרים מסוג זה יהיו לרב קלים יותר ונוחים יותר לניוד ממקום למקום. ה -Tacx Bushdio הוא דוגמא מצוינת, לא מצריך חיבור לחשמל ויכול לשמש ככלי נהדר לחימום לפני תחרויות אופניים או טריאתלון במסלול שאינו מאפשר חימום רגיל.
קומפקטיות
הטריינרים ניתנים לקיפול פשוט ואינם תופסים הרבה מקום ,פתרון מעולה מבחינת אחסון.



Tacx Bushido (טריינר עם התנגדות בגלגל)

חסרונות: 

כיול
בשביל לשמור על הדיוק של הטריינר מומלץ לכייל אותו לאחר חימום של 10 דק׳ ועדיף לבצע פעולה זו מידי חודש. המחמירים ביותר יכיילו את הטריינר לפני כל רכיבה. לפעמים הכיול יכול להציק אבל זו הדרך המקובלת בכל הטריינרים מרמת הביניים ומטה כיום.
דיוק
5%-10% זוהי רמת דיוק הוואטים המוצהרת ע״י היצרנים, תלוי טריינר (Tacx,CycleOps) שהיא נמוכה בממוצע מזו של הטריינרים בעלי הנעה ישירה.
תחושת כביש
בהשוואה לטריינרי כניסה תחושת הכביש בטריינרים ברמת הביניים תהיה מציאותית יותר בצורה ניכרת אך עדיין לא ברמה של טריינר עם הנעה ישירה. הסיבה העיקרית היא משקל גלגל התנופה של טריינר עם הנעה ישירה, ככל שגלגל התנופה בעל משקל רב יותר כך יצליח הטריינר לדמות תחושת רכיבה מציאותית יותר. לכן, במקרה הזה יתרון המשקל של טריינרים עם התנגדות בגלגל מהווה חסרון.
גלגל טריינר
לעיתים קרובות כאשר אתם מחליטים לרכב עם גלגל האופניים אתו אתם רוכבים בחוץ ,לא במודע תביאו אתכם קוצים קטנים מבחוץ שבקלות יכולים לגרום לפנצ'ר בזמן האימון על הטריינר. כמו כן, למרות ששחיקת הצמיג לאחר אימונים רבים נמוכה בהרבה מבעבר עדיין קיימת שחיקה מסוימת שתתרחש אחרי תקופה. לכן, מומלץ מאד להשתמש בגלגל פשוט המולבש עליו צמיג טריינר שישמש אתכם אך ורק לאימונים בבית.
רעש
אומנם רעש זהו נתון מאד סובייקטיבי שתלוי באקוסטיקה של החדר בו מתבצע האימון, לרב טריינרים מרמת הביניים עם התנגדות בגלגל יהיו רועשים יותר מטריינרים בעלי הנעה ישירה.

 

טריינר עם הנעה ישירה (Direct Drive)

יתרונות:

דיוק
נע בין 2%-5% בדיוק הוואטים, הטריינרים מתחלקים בין אלה שיש להם מדי וואטים אמתיים מובנים (היקרים יותר בקטגוריה) לאלה שמחשבים את הוואטים עפ״י אלגוריתמים שונים שגם נותנים הערכה יחסית מדויקת.
תחושת כביש
גלגל התנופה מאפשר רכיבה מציאותית יותר וזהו הבדל דיי משמעותי ומורגש יחסית לטריינרים מדורות קודמים.
רעש
עצם העובדה שאין גלגל שמורכב על האופניים מוריד חלק נוסף שמייצר חיכוך בכל המערכת ומצמצם את הרעש הכללי. רעש הוא נתון מאד סובייקטיבי ותלוי מאד גם בסביבה והחדר בו אתם מתאמנים ,כמו כן אופניים שבהם אתם דואגים לתחזק ולנקות את חלקי המערכת גם כן יתרמו לחוויית רכיבה שקטה יותר.
טיפוסים ועליות
באפליקציות השונות המאפשרות רכיבה ווירטואלית היתרון הבולט והמאוד משמעותי של טריינרים מסוג זה זוהי התגובתיות בעליות. בד״כ טריינרים פשוטים יותר או עם התנגדות בגלגל יכולים לגמגם בעליות העולות על שיפועים של כ- 6%. העלייה תדרוש מכם לפדל בקאדנס איטי לרב (60-70 rpm) וטריינרים רבים מתקשים בכך וגורמים ל ״החלקת צמיג״ שמתבטאת בסיבובי סרק בזמן פידול על האופניים. טריינרים בעלי הנעה ישירה יאכלו את השיפועים בלי מלח.
כיול
פשוט הרבה יותר מטריינרים עם התנגדות בגלגל מכיוון שכל הרכיבים קבועים ואין צורך לנעול את גלגלת ההתנגדות על הגלגל כל פעם מחדש. זכרו שלחץ הצמיג משתנה ופרמטרים רבים משפיעים על הדיוק. במקרה הנ״ל אין צמיג ולכן יורדת התקורה בה אתם צריכים לדאוג גם לזה.

 


Tacx Flux - טריינר עם הנעה ישירה (Direct Drive)

חסרונות:

הרכבת קסטה
טריינר בעל הנעה ישירה תמיד ידרוש התקנת קסטה (שימנו/קומפניולו/סראם) ורכישתה לרב תתבצע בנפרד (תלויי טריינר), אמנם הפעולה די פשוטה אך עדיין מצריכה כלים מיוחדים ועדיף שתתבצע ע״י מכונאי מוסמך. *התקנה לא מקצועית יכולה לפגוע גם בטריינר וגם בשלדת אופניים.
משקל
כבד משמעותית מטריינר בעל התנגדות בגלגל היות וגלגל התנופה כבד יחסית. פחות נוח לניוד ממקום למקום ולפעמים גם לא מתקפל ולכן יתפוס מקום רב יותר בזמן אחסון.
חשמל
בשביל להשתמש בשיטות הקישוריות של הטריינר (Ant+ ובלוטוס) בעת חיבור לאפליקציה הטריינר חייב להיות מחובר לחשמל. ללא חיבור לחשמל הוא עדיין יעבוד אך לא יתאפשר חיבור לאפליקציות השונות.
ידיים שחורות
בכל רכיבה שתמקמו את האופניים על הטריינר תצטרכו לתת לחיצה קטנה על המעביר האחורי כדי שהשרשרת תתיישב בצורה טובה ונכונה על קסטה. סביר להניח שהפעולה תשאיר אתכם עם אצבעות שחורות, לכן אנחנו מומלצים להצטייד בכפפה חד פעמית :).

למי זה מתאים?
האם אתה נופל לתוך אחת הקבוצות הבאות? 

  • רוכב שרכב עד היום עם טריינר פשוט והתמכר לעניין, רוכב מספר פעמים בשבוע ומעוניין לקבל תחושת רכיבה מציאותית ומדויקת יותר
  • רוכב המשתמש פעמים רבות באפליקציות הרכיבה הווירטואליות כגון Rouvy ו Zwift או ה- Tacx Desktop App ומעוניין שההתנגדות של הטריינר תשלט ע״י האפליקציה ללא צורך בהעברת
  • הילוכים על ידך (ErgMode - החוויה האינטראקטיבית המושלמת)
  • רוכב שאוהב לטפס ולתרגל זאת גם על הטריינר במסלולים השונים ומחפש חוויה חלקה וזורמת יותר
  • רוכב חדש שלעולם לא השתמש בטריינר ומעוניין לקבל את כל ה ״חבילה האינטראקטיבית״ שטריינר חכם ברמת ביניים יכול להציע

 


Tacx Flux - זכרו לעבור על ההוראות והתקינו את הקסטה בצורה נכונה

פרטים שצריך לשים אליהם לב לפני קנייה
קסטה מתאימה
אם בחרתם באפשרות של טריינר עם הנעה ישירהDirect Drive) ) וודאו שאתם מתקינים קסטה/מתקינים לכם קסטה שמתאימה לאופניים שלכם (מבחינת מספר הילוכים ומבחינת חברה - שימנו/קומפניולו/סראם). במידה ותחליטו להתקין לבד קראו טוב את ההוראות ושימו לב מתי צריך להוסיף ספייסר נוסף לקסטה ומתי לא, כתלות במספר הילוכים בהם תומכת הקסטה 9/10/11.
אופני שטח
במידה ואתם מעוניינים לרכב עם אופני שטח על הטריינר ייתכן ותצטרכו להשתמש בציר שונה שמגיע בנפרד. וודאו לפני הקנייה שאכן קיים ציר שמתאים לאופניים שלכם ושהאופניים יתאימו לטריינר הספציפי.
תכננו את אזור האימון
תחליטו לגבי החדר בבית בו אתם הולכים לרכב וודאו שכבל חשמל סטנדרטי יגיע עד למיקום הטריינר בקלות. באם לא וגם אם אינכם מעוניינים להשתמש במאריכים אולי הבחירה הנכונה בשבילכם היא טריינר ללא חיבור לחשמל.
קישוריות
וודאו שהטריינר שאתם רוצים לרכוש תומך בבלוטוס ו- Ant+. אמנם זהו הסטנדרט המקובל היום אך עדיין יש יצרנים שלא תומכים או תומכים רק חלקית. אתם לא רוצים לפתוח את קופסת הקרטון של הטריינר החדש בבית ולגלות שהוא אינו מתחבר לאפליקציה שבעקבותיה קניתם את הטריינר.
בקשו הדגמה
רב החנויות כיום מחזיקות לפחות טריינר הדגמה אחד מהדגמים הנבחרים. נצלו את האפשרות ובקשו רכיבת מבחן. טריינר היא רכישה לטווח ארוך ובדיקה זו תגביר לכם את הביטחון שאתם עושים את הבחירה הנכונה.

 

המדריך נכתב בלשון זכר, אך מיועד לנשים וגברים כאחד