איזה מידת אופניים אני?
מידת האופניים נכונה היא המפתח לתחושת נוחות במהלך הרכיבה, כאשר המידה אינה נכונה לכם יש סיכויים רבים שתרגישו כאבי גב, תחושה של נימול בחלקי הגוף ואולי כאבי ברכיים, בדיוק ההרגשה שתרחיק אתכם מהספורט הנפלא הזה. אל תטעו, אין מידה אחת אבסולוטית לכל רוכב, ישנה אפשרות ששתי מידות יתאימו לכם, אתם והמוכר תוכלו לבדוק יחד על איזו מידה תרגישו טוב יותר, אחד מיתרונות הרשת שלנו הוא מבחר גדול של אופני הדגמה וכך תוכלו להרגיש בעצמכם מהי המידה שתרגיש הכי נוח. אז איך אנחנו בודקים את המידה שמתאימה לנו? ראשית נמדוד את גובה המפשעה שלנו על ידי החזקת ספר בין הרגליים, כאשר זה מוצמד למפשעה, עכשיו, מדדו את המרחק מהרצפה עד לקצהו העליון של הספר. עכשיו יש לכם את גובה המפשעה, ביחד עם הגובה הכולל שלכם תוכלו לקבל רעיון מהי המידה שתתאים לכם. חשוב לזכור! אפשר להתאים לכל רוכב מספר מידות, את האופניים אפשר להתאים גם בעזרת החלפת הסטם ושינוי מיקום המושב על מסילותיו. הטבלאות הן על בסיס המלצה בלבד!

 

איך קובעים את גובה המושב של האופניים שלי?
זיכרונות ילדות גורמים לאנשים רבים לרכוב כאשר גובה מושב האופניים נמוך מהמומלץ, כנראה המוכר שאמר לכם שצריך לגעת עם כפות הרגליים ברצפה בזמן שיושבים על המושב עשה עבודה טובה. מושב נמוך או גבוה מידי הוא שגוי, לחצים רבים מופעלים על הגב והברכיים ויוצרים תחושות לא נעימות ואף נזקים גופניים לזמן ארוך. ישנן שיטות מספר לקבע בצורה נכונה את גובה המושב, אנחנו בחרנו בצורה זו: ראשית, בדקו את גובה המפשעה שלכם (ללא נעליים) על ידי החזקת ספר בין הרגליים, כאשר זה צמוד למפשעה, בעזרת סרט מדידה בדקו מה המרחק מהרצפה עד לחלקו העליון של הספר. הערך שמצאתם הוא גובה המפשעה שלכם ואיתו נחשב את גובה המושב. קחו למשל את גובה מפשעה 83, עכשיו הכפילו את הערך ב 0.883 -83X0.883 שווה 73.3. הערך שיצא לכם הוא המרחק המשוער (ישנה אפשרות שתבקשו להנמיך או להרים את המושב לאחר חישוב) ממרכז המושב אל מרכז הציר המרכזי של אופניכם. אם לאחר כיוון זה התחלתם להרגיש כאבים או הפרעות בברכיים שלכם, מומלץ להנמיך את המושב בסנטימטר אחד עד שניים.

 

למה יש מספר מידות של אורך זרועות קרנק?
לכולנו אורך רגליים שונות ואנו רוכבים על מידת אופניים שונות אחד מהשני. אורך שונה בין זרועות הקרנק משתנה ממידת אופניים אחת לשנייה, יש לשמור על התאמה בין אורך הרגליים של הרוכב, מידת האופניים ואורך זרועות הקרנק. אורך הזרועות נע בין המידה 160 ס"מ ול 180 בקפיצות של 2.5ס"מ, מידות גדולות לאנשים גבוהים במיוחד ניתן להזמין אצל יצרני בוטיק ברחבי העולם. את המידה מודדים ממרכז הקרנק עד למרכז ההברגה של הפדלים אבל ברוב המקרים תוכלו למצוא נתון זה מסביב לתבריג של בית הפדל. בעיקרון, כמה שזרועות הקרנק קצרות יותר כך תוכלו לייצר סיבובי פדל בדקה בקלות יחסית, זרועות ארוכות יותר יהוו מנוף גדול שמאפשר לייצר יותר כוח. רוב היצרנים מספקים את האופניים שלהם עם זרועות קרנק בפרופורציה לגודל השלדה. שיקול נוסף לבחירת אורך זרועות הקרנק הוא שיקול טכני, זרועות קצרות הן קשיחות יותר ומרחקן מהקרקע גדול יותר, כך עבירות האופניים גדלה- זאת הסיבה שרוכבים אגרסביים בוחרים זרועות קצרות יותר. בטבלה המצורפת תוכלו למצוא את הפרופורציה בין גובה המפשעה לאורך זרועות הקרנק.

 

איזה רוחב כידון מתאים לרוחב הכתפיים שלי?
זאת שאלה של נוחות וסגנון הרכיבה שלכם, רוכבי שטח אגרסבים יעדיפו כידון רכב שנותן היגוי איטי, רוכב קרוס קנטרי יבחר בכידון צר שנותן היגוי זריז ומאפשר מעבר בין מכשולים. בעיקרון, כאשר אתם יושבים על האופניים הניחו את ידיכם בצורה הטבעית שרוחב הכתפיים שלכם מאפשר, צורה זו תהיה לרוב הרוחב שיתאים לכם בצורה הטובה ביותר, אם הכידון צר לכם מידי, ישנה אפשרות ש"תסגרו" לעצמכם את בית החזה ותנשמו פחות טוב (זה מתייחס לרוכבים שמבלים שעות על גבי האופניים), כידון רחב מידי יצור עומס על הכתפיים. באופני כביש הסיפור קצת שונה, הרוחב יותר משמעותי ומורגש למשך זמן, את מידת הכידון שלכם תוכלו למצוא על ידי מדידת רוכב הכתפיים שלכם בעזרת סרט מידה. מהתמונה המצורפת תוכלו להבין מאיזו נקודה לאיזו נקודה עושים את המדידה.

 

איזה אורך וזווית של סטם מתאימים למידות ולסגנון הרכיבה שלי?
אורך הסטם משתנה בגלל כמה משתנים: מהירות ההיגוי, סטם קצר גורם להיגוי זריז ורגיש, סטם בעל זווית חיובית המופנה כלפי מעלה יציב את הרוכב בישיבה זקופה ונוחה יותר- זאת על חשבון "פרונט קל מידי" האופניים יטו אחורה בעליות בשטח, בכביש תיווצר ישיבה פחות אווירודינמית. רוכבי כביש יעדיפו סטם ארוך יותר, כזה שיגרום להיגוי להרגיש ארוך יותר ולא ירגיש "עצבני מידי" ואת זוויתו יבחרו כמה שיותר נמוכה (בגבולות גמישות הרוכב כמובן) לתנוחה אווירודינמית. רוכבי השטח יעדיפו איזון בין גובה כידון גבוה-כזה שמאפשר משיכת אופניים לבין תנוחה יעילת פידול, רוכבי שטח אגרסיבי יעדיפו סטם קצר וקשיח והתחרותיים יבחרו בארוך יותר. בלי קשר לחלק התיאורטי, אתם צריכים לבחור את אורך וזווית הסטם בצורה שחווית הרכיבה תעבור עליכם באופו החיובי והנעים ביותר, סטם במידה לא מתאימה יוצר מתחים ועומסים על פלג הגוף הקדמי, כאשר בוחרים את האופניים יש לבדוק יחד עם המוכר שהסטם שמותקן על האופניים ממוקם באופן שמתאים לכם.