טור דה פראנס 2017, מה מחכה לנו?


השנה אנו עומדים לצפות באירוע האופניים הגדול, המפורסם ומהוותיקים שיש לעולם להציע לנו.
לפני שנדבר על המתחרים, הקבוצות, המסלולים והפייבוריטים לניצחון, בואו ונדבר מספרים.


הטור במספרים:


המהודה ה-104 של התחרות

21 שלבים
 
23 ימים (2 ימי מנוחה)

3,540 קילומטרים של רכיבה בסך הכל

2 שלבים של נגד השעון אישי

9 שלבים מישוריים

5 שלבים של גבעות
5 שלבים של עליות, 3 שלבים עם סיום בעליה
18 קבוצות Pro-Tour
4 קבוצות Pro-Continental


מה אומרים הצבעים של החולצות?



חולצה צהובה: הרוכב שמוביל את התחרות, הוא לא צריך לנצח בשלבים אלה לצבור את הזמן המצטבר הנמוך ביותר בכללי.


חולצה לבנה: בדיוק כמו החולצה הצהובה אבל מתייחסת לרוכב המהיר ביותר שהוא מתחת לגיל 26.
החולצה הלבנה קרויה גם "חולצת הצעירים" והיא מעודדת את הרוכבים הצעירים שמראים ביצועים מרשימים.


חולצה מנוקדת: "פולקה" היא החולצה של "מלך העליות".
הרבה אנשים טועים וחושבים שהיא מוענקת לרוכבים שמנצחים את שלבי העליות, בפועל כמעט בכל שלב יש נקודות של מלך ההר
והרוכב שעובר את הנקודה מקבל ניקוד.
הניקוד הגבוה ביותר מגיע בשלבים של סיום על הר אבל ניתן לצבור ניקוד רב גם על הנקודות מלך ההר שפזורות לאורך כלל המסלולים.


חולצה ירוקה: בדיוק כמו החולצה המנוקדת אבל במישור, הספרינטרים אוספים נקודות בתחנות מאוץ שפזורות לאורך המסלול, כל תחנה כזאת נותנת ניקוד שונה לרוכב ואת הניקוד הגבוה ביותר מקבלים בניצחון של שלב.


השלבים:



1. השנה הטור דה פראנס מתחיל בגרמניה, השלב הראשון יוזנק מהעיר דיסלדורף והרוכבים יצאו למסלול נגד השעון אישי במרחק של 14 קילומטרים על מסלול שטוח ומהיר.

2. בשלב הבא הרוכבים יצאו מדיסלדורף אל ליאז' שבבלגיה ושם ירכבו כ-203.5 קילומטרים על מסלול מישורי עם נגיעות של גבעות שמזכיר מאוד את קלסיקות האביב שאנחנו מאוד אוהבים.

3. אם חשבתם שהשלב השני היה "בלגי" אז המארגנים דאגו לשלב שלישי עשיר בגבעות עבות שיתנו הרבה כבוד לקלסיקנים החזקים, השלב מתחיל בעיירת מולדתו של פיליפ ג'ילבר וורויאס ונגמרת אחרי 212 קילומטרים קשים בעיר לונגווי שבצרפת. 


4. השלב הרביעי מתחיל בלוקסמבורג ואורכו הוא 207.5 קילומטרים מישוריים וזאת יריית הפתיחה של הספרינטרים שרוצים את החולצה הירוקה.

5. בשלב החמישי הרוכבים חוזרים לגבעות וגם מתחילים את העליות עם טיפוס ברמה 3 אחרי 105 קילומטרים של גבעות ואז בקילומטר ה105 הרוכבים מגיעים אל העלייה la planche des belles filles באורך של 5.9 קילומטר על שיפוע ממוצע של 8.5 אחוז.
השלב באורך של 106.5 קילומטרים והוא גם השלב הראשון שהרוכבים מסיימים בעלייה ולכן מצפה לנו אקשן ובטח חילוף של החולצה הצהובה מרוכב מישורי \ קלסיקן לרוכב שמטפס טוב.

6. 216 קילומטרים דיי מישוריים נותנים לנו עוד שלב פיהוק שמיועד לספרינטרים בשלב השישי.

7. גם שלב 7 ממשיך במישור, הפעם הרוכבים יגמעו 213.5 קילומטרים ויאפשרו לספרינטרים לצבור עוד נקודות או אפילו חילוף במחזיק החולצה הירוקה.

 
8. לקראת שלב 9 המארגנים מכינים את הרוכבים לקראת ההרים הגדולים עם שלב שלפי המארגן הוא "גבעות" אבל בפועל הוא שלב של עליות קצרות יחסית והראשונה ברמה 3 95 קילומטר, עלייה ברמה 2 130 קילומטר ועלייה ברמה 1 ב165 קילומטר מתוך 187.5 קילומטרים של השלב.

9. שלב 9 נראה אכזרי, קשה ומאוד מעניין וכנראה שיספק לנו לא מעט דרמה.
שבע עליות בסך הכל כאשר 2 בדירוג HC.
העלייה הגדולה של היום היא Mont Du Chat שנמשכת לאורך של 17 קילומטר וכמעט 9 קילומטרים ממנה הם בשיפוע קבוע של 10%.
השלב לא נגמר בעליה והיה מלהיב לראות את הרוכבים טסים בירידה הארוכה והטכנית אל קו הסיום.
בסוף השלב הזה נסיים עם חולצה צהובה שבמשך הימים הבאים יגן על התואר וינסה להחזיק אותה עד הסוף.
שימו לב שחולצה צהובה אפשר להשיג בלי לנצח שלבים ולכן דירוג טוב בשלב הזה בשילוב תוצאות טובות בימים הקודמים יכולים להביא רוכב
להובלה בלי שינצח את השלב.



יום מנוחה

10. אחרי שלב הרים קשה ואז יום מנוחה הרוכבים חוזרים לשלב מישורי ביותר באורך של 187 קילומטרים
.

11. שלב מישורי נוסף באורך של 203.5 קילומטר
.

12. העליות של הפירנאים, הנה הרוכבים באים. שילוב של 6 עליות מדורגות, סיום בעלייה ומרחק של 214.5 קילומטר הולכים להתיש את הרוכבים ולבדוק אם מחזיק החולצה יכול להחזיק את הקצב והלחץ תחת התנאים. הפועלים של הקבוצות הולכים לעבוד קשה עבור המובילים שלהם על שהכוחות שלהם ייעלמו.


13. שלב עליות מעניין והפוך מהשלב הקודם, כאן המארגנים בחרו שלוש עליות בדירוג 1 אבל אורך השלב הוא "רק" 101 קילומטרים ולכן יהיה הרבה אקשן מהיר.


14. 181.5 קילומטרים על מסלול גבעות מתגלגל
.

15. עוד גבעות והפעם למרחק של 189.5 קילומטרים
.

יום מנוחה

16. שלב מעניין שמתחיל בעלייה קצרה, ממשיך לגבעות שהופכות לסדרת ירידות שמובילות אל מישור.
לאור הפרופיל הזה אולי כאן נראה מהלכים מעניינים אבל הרוכבים יודעים שהם צריכים לשמור כוח לקראת של 17 שלוקח את הפלוטון אל האלפים הצרפתיים.


17. מגיעים אל האלפים. 5 עליות שכוללת את העלייה המפורסמת "גאלבייה". סיום בירידה ומרחק של 183 קילומטרים לשלב.


18. עוד יום בהרים והפעם עם סיום בעלייה, הפעם על פסגת "איזורד". 179.5 קילומטר עם שלוש עליות משמעותיות. ללא ספק שזה הולך להיות שלב מעניין
.

19. השלב הארוך ביותר בטור השנה, מישור משולב בגבעות עדינות של 222.5 קילומטר נותן לספרינטרים את הצ'אנס לפני אחרון לנצח ולאסוף ניקוד לקראת הסיום
.

20. נגד שעון אישי באורך 22.5 קילומטרים שנותן למועמדים לניצחון את האפשרות להרוויח זמן ומצד שני מאיים על רוכבים בדירוג שפחות טובים בנג"ש. אני מאמין שכמו השנים הקודמות, גם כאן נראה החלפת מקומות ואולי גם חילוף של החולצה הצהובה. 


21. סיום, הרכיבה הרשמית של המנצח בטור אל השאנס אליזה שבפריז.
עבור החולצה הצהובה אין השפעה והשלב הזה מוקדש כולו לספרינטרים שרוצים ניקוד לחולצה הירוקה, ניצחון בשלב וגם תהילה שאם תשאלו אותי לא כל כך קיימת עבורם אבל בואו ונשמור את הדיון הזה ליום אחר.



מי הם חמשת המועמדים לניצחון לדעתנו:


כריס פרום מקבוצת SKY : כריס נחשב לרוכב המוביל בגראנד טורים, יש מאחוריו 3 ניצחונות בטור, ניצחונות בדופינה, בקריטיום אינטרנשיונל
ועוד מספר רב של תחרויות.
מלבד כריס עצמו, קבוצת SKY חזקה ועובדת מעולה עבור המוביל שלה.
החלק הפחות טוב הוא שהקבוצה עובדת עם שעון עצר ביד ופועלת בצורה מחושבת שעושה את התחרות לקצת משעממת.


ריצ'י פורט BMC Racing Team: ריצ'י היה הפועל (דומסטיק) של כריס פרום בקבוצת SKY וכמו כל ספורטאי שמראה ביצועים טובים מאוד הוא הרגיש שהוא יכול להיות מוביל בעצמו ולכן עבר לקבוצת BMC.
ריצ'י מראה ביצועים טובים בעליות ובנגד שעון אבל עדיין לא הצליח לגבור על פרום.
השנה הוא נראה בכושר מעולה ואולי 2017 היא השנה שלו.
עד היום ריצ'י מעולם לא סיים בשלשה הראשונה של מרוץ גראנד טור.


ניירו קינטנה MOVISTAR: כבר שנים מדברים על ניירו כדבר הבא בגראנד טורים, הוא אכן מראה ביצועים נהדרים ובג'ירו האיטלקי הוא רכב מעולה אבל כשל בשלבי נגד השעון.
אנשי הקבוצה של קינטנה מדברים על כושר יוצא מהכלל איתו הוא מגיע השנה ואולי הפעם נראה אותו על המדרגה הגבוה של הפודיום.


אלברטו קונטדור TREK: קונטדור נראה פחות ופחות אקטואלי משנה לשנה, מהלכי הקילר הידועים שלו פחות מכאיבים למתחרים שלו והוא לא מצליח לייצר את השליטה שהייתה לו בעבר.
עוד דבר לרעתו של קונטדור, בשנים האחרונות הוא נוטה להיקלע לנפילות ותאונות שמהם הוא יוצא פצוע.
עדיין לא מספידים את קונטדור אבל נראה שהסיכויים שלו יורדים בכל שנה מאז הזכייה האחרונה שלו בשנת 2009.
עוד נתון מעניין הוא ימי התחרות המועטים שיש לו בהשוואה למתחרים שלו.


רומיין ברדט AG2R La Mondiale: ברנד הוא מהדור החדש של הרוכבים בצרפת שכבר שנים ארוכות לא זכו לראות את אחד מבני עמם
עם חולצת המנצח.
בעבר הרוכב עם הפנים הקומיות תומס ווקלר כמעט שהצליח אבל מאז הוא רק ברדט הצליח לנצח קטעי עלייה ולהוות פקטור אמיתי
בשלבים של העליות הגדולות.
השנה ברנדט יצטרך להוכיח שהוא רוכב יותר שלם ולהראות ביצועים בכלל השלבים ובטח בשלבים של נגד השעון האישי.