כתב: נימי כהן

 

גראבל: מה, למה ואיך?

מה זה ״גראבל״ אתם שואלים? זה טרנד? אופנה? סוג של מסלול או סוג של אופניים? מותר לרכוב ״גראבל״ על אופני הרים? ועל אופני סייקלוקרוס? ועל אופני כביש?
במאמר הזה ננסה לשפוך אור על שאלות אלו ואחרות, וגם נוסיף לינקים למי שמעוניין בחריש עמוק יותר (-:
גראבל במשמעות מילונית הוא חצץ או כורכר. הכוונה לדרכי כורכר או עפר, שאינן מכוסות במצע דוגמת אספלט או בטון. אליבא דוויקיפדיה, יש יותר דרכי גראבל בעולם מכבישים סלולים, בעיקר באזורים כפריים.

 


מהי רכיבת גראבל?

להגדרתי האישית רכיבת גראבל היא שם חדש לרכיבת שטח ארוכה, רכיבת נפח אם תרצו, על גבי אופני סייקלוקרוס/גראבל (מה זה בדיוק ומה ההבדלים ביניהם - בהמשך). זה כל הסיפור. לוקחים אופני קרוס/גראבל, שני בקבוקים, מזון בכיסים, חבורת רוכבים נחמדה. מישהו תופר מסלול טיול מגניב עם דרכי נוף מהממות, מקטעי כביש עלומים, עליות שלא נגמרות, עצירה בבית קפה מסתורי ולא ידוע לכל העולם ואשתו אולי, דברים כאלו. מטבע הפורמט, אלו רכיבות יותר מרתוניות באופיין, יותר ״כבישוניות״ בקצב ובמשך שלהן, ופחות מאתגרות ברמה הטכנית. מסלול רכיבת גראבל יתבסס על דרכי כורכר, עפר וג׳יפים עם מקטעי אספלט מקשרים פה ושם. אם תרצו, הדוגמא הישראלית הכי טובה לדרכי גראבל היא דרכי הנוף הראשיות ביערות קק״ל: לבנות, רחבות, חלקות יחסית וללא מכשולים טכניים דוגמת סלעים, שורשים, עצים וכולי.

לאחר שבמשך שנים רבות היו מרוצי כביש שעברו בדרכי כורכר דוגמת הסטראדה ביאנקה, הופיעו בעשור האחרון אירועי גראבל טהורים בצפון אמריקה, שהשתמשו במערכת דרכי הגראבל המסועפת שעוטפת עיירות כורים במדינות ההרריות של ארה״ב, והציעו מספר מסלולים למשתתפים, באורכים משתנים, לרוב בין 50 ל-200(!) מיילים. כיום ברחבי ארה״ב בלבד יש יותר מ-100 אירועי גראבל בשנה, והאירוע המכונן והמפורסם שבהם הוא הדירטי קאנזה 200 שמתקיים בקנזס. האירוע הושק ב-2006 עם 34 משתתפים, ובשנה שעברה סגר את מכסת המשתתפים עם 1,500 רוכבים, כל אחד מהם השלים לבד, ללא תמיכה וללא סימון, מסלול מפרך של 362.4 ק״מ בדיוק. האירועים האלו הפכו את רכיבת הגראבל לפופולרית מאוד ולבסוף העירו את היצרנים, שכיום מייצרים אופני גראבל ייעודיים.

 

 

למה אנחנו כל כך אוהבים רכיבות גראבל? 

ההתאהבות שלנו בגראבל הייתה ספונטנית וסוחפת, ורק בדיעבד עצרנו להתבונן אחורה ולהבין מה כל כך קוסם לנו ברכיבות האלו. רכיבת גראבל מציעה שילוב קסום בין מה שאנו אוהבים ברכיבות כביש למה שאנו אוהבים ברכיבות שטח: מרחקים ארוכים, קצב גבוה ואחיד שלקוחים מעולם הכביש, עם חוויית טבע מהממת והרפתקנית שלקוחה מעולם השטח. אם תרצו, רכיבת גראבל היא ״הכביש של השטח״. היטיב לתאר זאת זיו ענפי, מאבות המזון של הענף הצעיר: ״גראבל עבורי זה חופש, דרכים חדשות, לרכוב עם חברים טובים, אין לאן למהר כי אף אחד לא מחכה בסיום. זה הבסיס, הפשטות והסיבה שבגללה התחלתי לרכב על אופניים״. 

 

 

למה הגראבל מאוד רלבנטי לישראל? 

אופני גראבל מכסים מרחקים גדולים מאוד, ולא רק על אספלט, ביעילות ובמהירות שמאפיינות את אופני הכביש. רוכבי השבת, שרוצים לצבור קילומטרים רבים, יכולים לעשות זאת מבלי לעלות על כבישים ציבוריים מסוכנים ומבלי לשים נפשם בכפם מול הנהג הישראלי הבלתי סבלני, שמייצר סטטיסטיקה של רוכב כביש אחד הרוג בחודש. עבור אלפי ישראלים שרוצים לרכוב רחוק, חזק והרבה, אך מפחדים לעלות על הכביש, הרכיבה על אופני גראבל בטבע היא האופציה הכי הגיונית שיש.

בנוסף, מערכת דרכי הנוף והכורכר שמרשתת את כל יערות קק״ל בארץ, את כל שטחי האימונים של צה״ל, את כל האזורים הכפריים וההרריים, מהווה כר בלתי נגמר לתפירת מסלולי גראבל מדהימים של כמה שעות עד כמה ימים.

הורסטיליות של אופני הגראבל מאפשרת להם לרכוב כמעט בכל מקום, על כל דרך ובכל סוג שטח, וכך אתה מוצא עצמך מגיע למקומות לא מוכרים ולא נגישים, חווה את הטבע בשיאו ללא המונים לצידך, וחווה אסקפיזם טהור.

אירועי הגראבל בארץ עדיין בתחילת דרכם, אך היכנסו לגלריות התמונות של מתיש לכיש שהתקיים השנה בפעם השלישית או של אירוע הגראבל שמאבל שהתקיים בפעם השנייה, ותראו למה ארצנו הקטנטונת או כה קלאסית לרכיבות גראבל.

 

 

אילו אופניים אידיאלים לרכיבת גראבל?  

כאמור, גראבל הוא סוג של מסלול, ולאו דווקא אופניים, ולכן ניתן לרכוב וליהנות במסלול גראבל טוב על (בסדר יורד):

  • אופני גראבל

  • אופני סייקלוקרוס

  • אופני הרים (ריג׳יד 29, זנב קשיח 29, שיכוך מלא 29 והלאה בסדר יורד)

  • אופני כביש עם צמיגים מוסבים

אנו מאמינים שאופני הגראבל המודרניים הם האידיאליים לרכיבת מסלולי גראבל קלאסיים. אופני כביש יכסו מרחקים גדולים יותר אך הם מוגבלים לאספלט, וברגע שיורדים עימם מאספלט באיכות טובה, חוויית המשתמש הופכת לאתגרית עד מסוכנת. אופני הרים יצלחו שטחים מאתגרים יותר, אך הם לא מהירים ויעילים דיים על דרכי כורכר ומקטעי אספלט, וכאמור, מסלול גראבל טוב לא יכיל כמעט או בכלל שטחים מאתגרים טכני, למרות שאנו אוהבים לתבל לפעמים את המסלולים באיזה סינגל זורם או עלייה מדודרדרת. אופני גראבל מודרניים המיובאים ארצה כוללים בין היתר... 

מה צריך להיות באופני גראבל? 

מאפייני השלדה

חומר

שלדת גראבל דומה בצורתה לשלדת כביש או סייקלוקרוס. היא מיועדת לשעות ארוכות על האוכף וקילומטרים רבים ולכן תהיה נוחה ולא רק ״קלה, קשיחה, יעילה״ כמו שלדת קרוס או כביש תחרותית. הנוחות יכולה לבוא בראש ובראשונה מחומר השלדה, ולכן שלדות פלדה מאוד פופולריות בז׳אנר. הפלדה סופגת זעזועים באופן טבעי, וככל שהמסלול ארוך ומפרך יותר, שלדת פלדה שומרת על הרוכב עליה רענן יותר.

שלדות טיטניום נחשבות לאידאליות בקרב רוכבי גראבל רבים משום שאיכות הרכיבה עליהן דומה מאוד לזו של שלדת פלדה, אך החומר קל יותר, גמיש פחות (טוב ליעילות דיווש) ובעיקר עמיד מאוד בפני כל מפגעי מזג האוויר והזמן. המינוס? שלדות טיטניום לרוב יקרות מאוד ועולות פי שניים משלדת פלדה איכותית מקבילה.

שלדות קרבון ייעודיות לגראבל הן דבר חדש יחסית, על אף שבסייקלוקרוס תחרותי הן כבר מזמן הסטנדרט. שלדת קרבון טובה לגראבל תשלב את הטוב מכל העולמות: תהיה נוחה כמו שלדת פלדה, אך קלה, קשיחה ויעילה כמו שלדת קרוס תחרותית. המינוס? לא זולה ולא עמידה לאורך שנים ומול האלמנטים של הטבע כמו השלדות המתכתיות (תחשבו על רכיבות בוץ ושלג…).

שלדות אלומיניום נמצאות פה בראש ובראשונה בשל התמחור התחרותי שלהן. רוב אופני הכניסה בתחומי הקרוס והגראבל יהיו מאלומיניום כי הוא זול לייצור ולעיבוד. זהו חומר קל, קשיח ועמיד בפני פגעי מזג האוויר, אך חוויית הרכיבה והנוחות של האלומיניום, נחשבות לנחותות ביותר מבין ארבעת החומרים שהוזכרו לעיל.

 

גיאומטרייה ייחודית

זו הסיבה הראשונה בחשיבותה להשקיע בשלדת גראבל מודרנית ייעודית ולא בשלדת קרוס או כביש או טורינג מוסבת עם התאמות. אופני גראבל תוכננו על מנת לתת לרוכב עליהם יתרון במסלולי גראבל. אלו כוללים ירידות מהירות (עד 70 קמ״ש בשטח) וארוכות, סיבובים פתוחים ומהירים על מצעי כורכר חלקלקים ומדורדרים, מקטעי כביש ארוכים, עליות תלולות ואיטיות ועוד. מתכנני השלדות מקפידים על מספר פקטורים שהופכים אופני גראבל ליציבים במהירויות האלו ולנוחים במסלולים האלו:

זווית צינור הראש מתונה ביחס לזוויות אופני סייקלוקרוס. ולכן האופניים יציבים יותר במהירויות גבוהות ובירידות ואין להם את ההיגוי העצבני-תזזיתי שמאפיין אופני קרוס טהורים במהירויות גבוהות.

אורך תומכות השרשרת ארוך יותר, על מנת לתת לאופניים יציבות גבוהה יותר במהירות גבוהה ונוחות גבוהה יותר.

בסיס גלגלים ארוך יותר, כתוצאה משני הגורמים שלעיל. הגדלת בסיס הגלגלים מייצרת אופניים יציבים יותר במהירות גבוהה ובקו ישר.

גובה הציר המרכזי נמוך יותר משל אופני סייקלוקרוס, כיוון שאין צורך בדילוג מעל משוכות ומכשולים ולא צריך לחשוב על דיווש בתוך סיבוב כמו בתחרות קרוס. הנמכת הציר מאפשרת את הנמכת מרכז הכובד של האופניים, הגברת היציבות ולקיחת סיבובים במהירות גבוהה יותר מבלי להחליק.

צינור ראש ארוך יותר, המייצר ישיבה זקופה יותר. לרכיבת קרוס תחרותית של 40-60 דקות ולספרינטים בעמידה זה פחות טוב, אבל לרכיבה של כמה שעות בשטח משתנה זה עדיף עשרות מונים.

 

מרווח צמיגים

אופני קרוס מקצועיים מוגבלים בבחירת הצמיגים שלהם לרוחב של 32-33 מ״מ בחורף (כדי שיישאר מספיק מרווח לבוץ מבלי לשפשף ולהרוס את השלדה) ושל 35 מ״מ בקיץ. אופני גראבל יכילו צמיגים ברוחב של 40-42 מ״מ עם מרווח בוץ מספק. הצמיגים הרחבים נותנים מספר יתרונות: חוויית הרכיבה נעימה יותר ושומרת על הרוכב רענן לאורך זמן, הצמיגים אמנם כבדים יותר אך עמידים עשרות מונים מצמיגי תחרות צרים ומינימליסטיים, האחיזה טובה יותר, העבירות גבוהה יותר, ניתן להשתמש בלחצי אוויר נמוכים יותר (משפר נוחות ועבירות).


הכנה לאביזרי Adventure Bike

על שלדת גראבל יהיה מקום ל-2 עד 3 כלובי בקבוק, כדי לאפשר רכיבות אתגריות ללא ליווי וללא תלות במילוי מים. בנוסף על רובן יהיו תבריגים ועיניות להרכבת כנפיים, סבל אחורי וקדמי (הברגות על תושבות הגלגל ועל המזלג) ושאר מנשאים, כדי שאפשר יהיה לקחת את האופניים למסעות Bike Packing ולטיולי Overnight בטבע. מממ… יאממממי… אין ספק שזה חלק עיקרי מפוטנציאל הכיף, החדשנות והגליינות (מלשון אקספלוריזם) של המדיום.


צירי גלגל מוברגים לשלדה - Thru Axles

כמו מעצורי הדיסק ההידראוליים וכמו זווית הראש המתונה, גם הפיצ׳ר הזה עשה דרכו אלינו מעולם אופני ההרים. ציר 15 מ״מ מוברג מלפנים למזלג וציר 142 על 12 מ״מ מוברג מאחור לשלדה מבטיחים קשיחות צידית ואינטגריטי שלדה טובים יותר, וגם מאפשרים לדלג סט גלגלים מאופני ההרים עם גלגלי ה-29 אינץ׳ שלכם לאופני הגראבל ולהיפך.


עד כאן עסקנו בתכונות שלדת הגראבל. מה עם המכלולים שמרכיבים עליהם?


הילוכים

אופני גראבל מתמודדים מול כל סוג שטח, וכן, גם עם עליות תלולות לאללה שלא נגמרות… לכן טווח ההילוכים שלהם צריך להיות קרוב יותר לשל אופני הרים מאשר לטווח של אופני קרוס או אופני כביש. הבחירה הקלאסית לרוכב בעל כושר וכוח ממוצע היא קראנק כביש קומפקט מלפנים (שני גלגלי שיניים 34 ו-50) עם קסטה בטווח 11-32 מאחור. מי ש״יסתפק״ בקסטת כביש דוגמת 11-28 ימצא עצמו הולך יותר מאחרים. מי שיבוא עם אופני קרוס מודרניים עם פלטה אחת בלבד מלפנים, ימצא עצמו הולך לצד ההוא עם הקסטה היומרנית…


צמיגים

רכיבת גראבל ישראלית דורשת מספר התאמות ביחס לרכיבה דומה בחו״ל על מנת לייצר חוויית רכיבה רציפה ומהנה, והראשונה והחשובה שבהן היא בחירת צמיגים קפדנית. Israel היא לא ויסקונסין, ומה שמתאים לדרכי הכורכר הסטריליות שם לא בהכרח מתאים לדרכים המגוונות ולתנאי הרכיבה בארץ. תחשבו על צמיגים ברוחב 36 מ״מ עד 42 מ״מ (אם אתה מוגבל מאחור בגלל שלדת סייקלוקרוס, אז ה-35 מ״מ אמור להיכנס), עם מדרס בעל שיניים לא מינימליסטיות כדי שהצמיג לא ייקרע בטיסה במורד דרך כורכר אלימה ועל מנת לתת אחיזה במפגש עם סינגל מזדמן. הקפידו שהצמיגים הנבחרים יותקנו כ-Tubeless בחנות, אחרת תעסקו רבות בתיקון תקרים במהלך הרכיבה וחבריכם יזכו אותכם ביחס לא-חברי… ברכיבות המשותפות במסגרת המועדון ניתן המלצות מניסיוננו האישי. אנחנו מנסים כל דבר שמיובא ארצה, או מייבאים לבד את מה שלא מגיע באופן סדיר.


אביזרים מגבירי נוחות

חלק מאופני הגראבל שמגיעים כחבילה בנויה מכילים אביזרים אלו מראש. מי שיקנה אופני קרוס, אופניים משומשים או שלדה, ירכיב ויקסטם את אופניו לבד, ואחרי צמיגים רחבים אלו יהיו ההמלצות הראשונות שלנו:

  • סרט כידון ג׳ל או כפול או מגומי רך ואקטיבי דוגמת ה-DSP של Lizard skins לטובת בליעת זעזועים ורעשי דרך ושמירה על כפות ידי הרוכב.

  • מוט כיסא אקטיבי וסופג זעזועים. ל-Specialized, Cannondale ו-Niner יש את מוטות הכיסא הייעודיים שלהם מקרבון, שמתהדרים בגמישות אנכית ששומרת על ישבן וגב הרוכב, ורוכבים רבים על מותגים שונים משתמשים בהם. בנוסף מותגים כמו Ergon מייצרים מוטות כיסא בעלי תזוזה, וכל מוט כיסא מקרבון או טיטניום בעל הסטה לאחור במסילות (Set Back) יהיה בעל גמישות ונוח ממוט כיסא ישר. מוט כיסא אקטיבי מייצר נוחות כל עוד אתה יושב. בעמידה על הדוושות הוא חסר משמעות.

  • כיסא אקטיבי סופג זעזועים. ככלל לא נמליץ על כיסאות מינימליסטיים בעלי ריפוד לא מורגש, אלא דווקא על כיסאות מרופדים יותר כי בכל זאת מדובר על אופניים קשיחים לחלוטין עם צמיגים צרים. המהדרין יתקינו כיסא בעל תושבות אלסטומר אקטיביות דוגמת ה-Morgaw המצוין או ה-Koobi הוותיק.

  • כידון קרבון. באופן מסורתי וותיקי הסייקלוקרוס לא מאמינים בכידוני ומוטות קרבון כי אלו ״יכולים להישבר״, אולם אחרי אלפי קילומטרים, דרופים וקפיצות על מכלולי אופני הרים מקרבון, אנו אוהבים את השילוב בין האמינות, המשקל הקל יכולת ספיגת ה-buzz והשיכוך המובנית בכידון קרבון טוב. המידה המומלצת, אגב, היא מידה אחת מעל מידת כידון הכביש שלכם, לטובת היגוי נוח יותר בשטח.

חשוב: התאמת המכלולים המצוינים לעיל, ביחס עם הסבה לצמיגים רחבים יותר, היא בערך כל מה שתצטרכו לעשות עם אופני הסייקלוקרוס שלכם על מנת להתאימם באופן מיטבי לרכיבת גראבל ארוכה ואיכותית.


לינקים שימושיים לחפרנים שביניכם:

דף מועדון הגראבל של ריסייקלס בפייסבוק

http://www.gravelcyclist.com

http://www.gravelbike.com

http://ridinggravel.com

http://www.cxmagazine.com

סרטון חפרני המסביר על ההבדלים בין אופני גראבל לאופני סייקלוקרוס

סרטון מגניב המסביר על ההבדלים בין אופני גראבל לאופני כביש